Advertisement

Main Ad

Xavier Dolan


Przedstawiam twórczość Xaviera Dolana - reżysera, aktora i scenarzysty, jego najważniejsze filmy. Wyśnione miłości to pierwszy film Dolana, jaki widziałam i od tego filmu zaczęła się moja miłość do kinematografii Kanadyjczyka. Był to jeden z tych filmów, który dla mnie jako wtedy nastolatki wychodził ze strefy komfortu, poszerzył horyzont i zaczął zmieniać punkt widzenia na miłość, fizyczność, seksualność... Kolejnym mocnym filmem, który coś we mnie ruszył był Mama. Ogromnie wzruszający, skłaniający do refleksji, ze znakomitym aktorstwem. I wreszcie Matthias & Maxime - nadal gdy o nim myślę, mam ciarki. Pełen napięcia, konfliktów wewnętrznych, pytań co ja bym zrobiła na ich miejscu...

Xavier Dolan to młody twórca. Dzielę z nim ten sam dzień urodzenia, co prawda rok inny, bo Kanadyjczyk urodził się 9 lat przede mną (20 marca 1989r.). Jego filmy nie skupiają się tylko wokół tych trzech, które wymieniłam. Dziś przedstawię według mnie te najważniejsze.


Zabiłem moją matkę


W 2009 roku Xavier Dolan stał się sensacją na festiwalu filmowym w Cannes za sprawą filmu "Zabiłem moją matkę". Sam napisał scenariusz, a następnie wyreżyserował go i zagrał w nim główną rolę. Film ma elementy autobiograficzne. Opowiada o Hubercie, nastolatku, który nienawidzi swojej matki. Ukrywa przed nią swój homoseksualizm. To historia o trudnej relacji matka-syn, motyw ten pojawia się w filmach Dolana dość często.

Gatunek: dramat
Produkcja: Kanada
Moja ocena: 7/10


Wyśnione miłości


To film o fascynacji, emocjach, rywalizacji i zdradzie. Dwójka głównych bohaterów, kobieta i jej homoseksualny przyjaciel, fascynują się wzajemnie poznanym na jednym z przyjęć mężczyzną o imieniu Nikolas. Wkrótce zaczynają konkurować ze sobą o jego względy. Tworzy się nietypowy trójkąt miłosny. To kolejny film, w którym Xavier Dolan oprócz wyreżyserowania, również zagrał. I kolejny, w którym wplata autobiograficzny wątek homoseksualności.

Gatunek: melodramat
Produkcja: Kanada
Moja ocena: 8/10


Na zawsze Laurence


Rok 1989, w dniu swoich trzydziestych urodzin mężczyzna o imieniu Laurence wyjawia swojej długoletniej partnerce tajemnicę skrywanej dotąd własnej tożsamości: Laurence pragnie być kobietą. Postanawiają wspólnie przebrnąć przez zmianę. W filmie główne role grają Melvil Poupaud oraz Suzanne Clément.

Gatunek: melodramat
Produkcja: Francja/Kanada
Moja ocena: -


Pieśń Słonia


Oparty na scenariuszu i reżyserii Charlesa Binamé, w którym Xavier Dolan zagrał główną rolę - Michaela. Bohater zabił swoją matkę, słynną śpiewaczkę operową. Wyrokiem sądu został zamknięty w szpitalu psychiatrycznym, gdzie jest już ponad 5 lat. W niejasnych okolicznościach znika jego terapeuta. Przesłuchanie Michaela to obraz przebiegłej gry bohatera, z której odkrywamy kolejne sekrety.

Reżyseria: Charles Binamé
Gatunek: dramat
Produkcja: Kanada
Moja ocena: 7/10


Mama


Utytułowany, uznany za najbardziej dojrzałe dzieło Dolana. Fenomenalna rola Antoine Olivier Pilon, który zagrał głównego bohatera. Owdowiała kobieta wychowuje samotnie agresywnego syna, który cierpi na ADHD. Wspólnie próbują związać koniec z końcem i stawić czoła problemom. W ich życiu pojawia się tajemnicza sąsiadka mieszkająca po drugiej stronie drogi, która sprawia, że w życiu matki i syna znów pojawia się nadzieja na lepszą przyszłość.

Gatunek: dramat
Produkcja: Kanada
Moja ocena: 9/10


To tylko koniec świata


34-letni Louis powraca po dwunastoletniej nieobecności do rodzinnego domu. Zamierza powiedzieć swojej matce i rodzeństwu, że jest śmiertelnie chory. Bliscy jednak znajdują powody, by go oskarżyć o coś, co zrobił kiedyś. Mimo prób Louisa do pojednania, czas mija na kolejnych falach sporów i oskarżeń. W obsadzie takie nazwiska jak Vincent Cassel, Marion Cotillard oraz Léa Seydoux.

Gatunek: dramat
Produkcja: Francja/Kanada
Moja ocena: 8/10


Matthias i Maxime


Tytułowi bohaterowie przyjaźnią się od dziecka. Matt ma poważną pracę i poważny związek, natomiast Max (Xavier Dolan) postanawia wyjechać i zacząć wszystko od nowa, zostawiając za sobą toksyczną relację z matką (kolejny film z tym motywem). Życie chłopaków zmienia jednak pocałunek, zaaranżowany na potrzeby szkolnego filmu koleżanki. Odzywają się uczucia i ogromne emocje z tym związane.

Gatunek: dramat
Produkcja: Francja/Kanada
Moja ocena: 8/10


Pozostałe filmy Dolana:

  • Tom
  • The Death and Life of John F. Donovan

Prześlij komentarz

0 Komentarze